Mr. Nelson graduated Master of Arts (History) by research & Bachelor Degree of Arts (History) with distinction from the University of Malaya. He has the experience in teaching Sejarah/History subject for 7 years.
From the course details, you can find more detailed information.
Exercise Progress
soalan objektif
soalan struktur
soalan Esei
Teaching Progress
Exercise Progress
Teaching Progress
Exercise Progress
Exercise Progress
soalan struktur
Teaching Progress
Exercise Progress
Soalan Struktur
Soalan Esei
Teaching Progress
Peluasan Kuasa British di Pulau Pinang
Peluasan Kuasa British di Singapura
Teaching Progress
Peluasan Kuasa British di Melaka
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no.16-23, pg 8 & 9)
Teaching Progress
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no.24-27, pg 9)
Soalan Struktur
Teaching Progress
Bab 2 Completed (until slide 57)
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no.28-30, pg 9; global mediastreet, no.8-10, pg 6 &7)
Soalan Struktur
Exercise Progress
Soalan Objektif (global mediastreet, no.1-7, pg 6 &7)
Soalan Struktur
Soalan Esei
Teaching Progress
Kekayaan Bijih Timah
Kekayaan Hasil Emas
Exercise Progress
Soalan Esei
Teaching Progress
Strategi Memanipulasi
Desakan & Paksaan Kepada Raja-Raja Melayu Menerima Perlindungan British
Menandatangani Perjanjian dengan Pemerintah Tempatan
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no.12-16, pg 14)
Teaching Progress
Menandatangani Perjanjian dengan Pemerintah Tempatan
Sistem Residen
Exercise Progress
Soalan Struktur
Exercise Progress
Ulangkaji Bab 1
Soalan Objektif (no.1-10, pg 58 & 59)
Soalan Struktur
no.1, Maksud Pendidikan Formal, Ilmu Pendidikan Formal di Masjid dan Pondok, Pendidikan di Madrasah (Sub Topik 1.1, pg 59)
Exercise Progress
Ulangkaji Bab 1 & 2
Bab 1
Soalan Struktur
no.2, Strategi Belanda, Strategi British (Manipulasi, Ugutan), Sebab Negara Kita Menjadi Sasaran Peluasan Kuasa Barat (Sub Topik 1.4, pg 60)
Soalan Esei
no.1, Maksud Pendidikan Tidak Formal, Sistem Pendidikan Tidak Formal dalam Masyarakat Melayu Tradisional (Sub Topik 1.1, pg 60)
no.2, Faktor Kedatangan Kuasa Barat ke Alam Melayu (Abad 16), Perkembangan Sistem Pengangkutan & Perhubungan, Slogan Beban Orang Putih (Sub Topik 1.2, pg 60)
Bab 2
Soalan Objektif (no.1-10, pg 61 & 62)
Soalan Struktur
no.1, Faktor Perjanjian London 1824, Syarat Perjanjian London 1824, Kesan Perjanjian London 1824 terhadap Alam Melayu (Sub Topik 2.2, pg 62)
no. 2, Dua Negeri-negeri Selat, Tujuan Negeri-negeri Selat, Kepentingan Pembentukan Negeri-negeri Selat (Sub Topik 2.3, pg 63)
Soalan Esei
no.1, Peristiwa Tipu Helah British, Sebab British Meluaskan Kuasa di Pulau Pinang (Sub Topik 2.1, pg 63)
no.2, Kepentingan Singapura kepada British, Cara British Bertapak di Singapura (Sub Topik 2.1, pg 63)
Teaching Progress
3.3 Pembentukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu
3.4 Pentadbiran Negeri-negeri Melayu Bersekutu
Bab 3 Completed
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no.17-30, pg 14 & 15)
Soalan Struktur
Exercise Progress
Soalan Objektif (global mediastreet, no.1-10, pg 12)
Soalan Struktur
Soalan Esei
Exercise Progress
Soalan Esei
Ulangkaji
Teaching Progress
4.1 Pemerintahan Kesultanan Melayu di Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no.1-10, pg 19 & 20)
Teaching Progress
4.2 Peluasan Kuasa British di Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu
Faktor Peluasan Kuasa British di Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu
Strategi British Melalui Perjanjian
Exercise Progress
Soalan Struktur
Teaching Progress
4.3 Peluasan Kuasa British di Johor
Faktor Kemajuan Johor
Strategi British Menguasai Johor
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no.20-24, pg 20 & 21)
Soalan Esei
Soalan Struktur
Teaching Progress
Quick Revise 4.3
4.4 Sistem Pentadbiran Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
Latar Belakang NNMTB
Pentadbiran di NNMTB
Perkembangan Pentadbiran
Bab 4 Completed
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no. 25-30 (pg 21)
Soalan Struktur
Teaching Progress
5.1 Latar Belakang Pemerintahan Tempatan di Sarawak dan Sabah
Sistem Kesukuan di Sarawak & Sabah
Sistem Pemerintahan Brunei di Sarawak
Sistem Kedatuan di Sarawak
Kesultanan Brunei & Kesultanan Sulu di Sabah
Sistem Ketua Bebas di Sabah
5.2 Peluasan Kuasa Dinasti Brooke di Sarawak
Kawasan Sarawak di bawah Kesultanan Brunei
Pemerintah & Tokoh-tokoh Tertentu
James Brooke Mendapatkan Kuasa Pemerintahan
Exercise Progress
Soalan Objektif (gerak gempur, no.11-19, pg 20)
Teaching Progress
Quick Revise 5.1 & 5.2
5.2 Peluasan Kuasa Dinasti Brooke di Sarawak
James Brooke Mendapatkan Kuasa Pemerintahan
Pengukuhan Kuasa James Brooke
Kronologi Peluasan Kuasa Dinasti Brooke
Exercise Progress
Soalan Obj (gerak gempur, no.7-14, pg 25 & 26)
Soalan Obj (global mediastreet, no.8-10, pg 18)
Soalan Struktur
Teaching Progress
Quick Revise 5.2
5.3 Peluasan Kuasa Syarikat Borneo Utara British di Sabah
Kemakmuran Sabah Menarik Pemodal Asing
Sabah Sebelum Penguasaan SBUB
Pertapakan SBUB
Proses Pertapakan SBUB
Peluasan Kuasa SBUB
Ulangkaji Bab 3 & 4
Bab 3
Soalan Obj no.1-10
Soalan Struktur no. 1 & 2, pg 65-66
Bab 4
Soalan Struktur no.1, pg 68
Ulangkaji Bab 3 & 4
Bab 4
Soalan Obj no.1-10, pg 67 & 68
Soalan Struktur no.2, pg 68
Soalan Esei no.1 & 2, pg 69
Teaching Progress
Quick Revise
5.4 Bentuk Pentadbiran Barat di Sarawak dan Sabah
Pembahagian Wilayah
Pengekalan Pembesar Tempatan
Pentadbiran Yang Berhierarki
Pentadbiran Berasaskan Kaum
Perundangan
Ulangkaji Bab 3 & 4
Bab 3
Soalan Esei
Bab 4
Soalan Obj no.1-10, pg 67 & 68
Soalan Struktur no.2, pg 68
Exercise Progress
Soalan Struktur
0
0 Ratings